اخبارتکنولوژی

گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی

گوشی‌های آیفون با هوش مصنوعی اپل

‏اپل به تازگی از مدل‌های هوش مصنوعی خودش رونمایی کرده است. OpenELM را می‌توان جدیدترین مدل هوش مصنوعی اپل دانست که قرار است قابلیت‌های هوش مصنوعی را به گوشی‌های آیفون اضافه کند و به رقابت با ابزارهای هوش مصنوعی در گوشی‌های پرچمدار سامسونگ و گوگل بپردازد. ‏

از جمله قابلیت‌های این مدل می‌توان به کمک به کاربران برای نوشتن ایمیل اشاره کرد. اپل اعلام کرده که این مدل‌ها منبع باز بوده و توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

مدل OpenELM در چهار اندازه مختلف شامل ۲۷۰ میلیون پارامتر، ۴۵۰ میلیون پارامتر، ۱.۱ میلیارد پارامتر و ۳ میلیارد پارامتر عرضه شده است. ‏در مقام مقایسه می‌توان به مدل هوش مصنوعی Phi-3 مایکروسافت اشاره کرد که دارای ۳.۸ میلیارد پارامتر بوده و مدل Gemma گوگل نیز از ۲ میلیارد پارامتر بهره می‌برد.


توضیح مفصل تر در مورد هوش مصنوعی اپل

گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی اپل در سال 2024
هوش مصنوعی اپل

اپل در مورد برنامه‌های خود برای هوش مصنوعی تولیدکننده ( generative AI ) سکوت کرده است، اما به نظر می‌رسد با انتشار مدل‌های هوش مصنوعی جدید امروز، جاه‌طلبی‌های فوری این شرکت به طور قطع در حوزه «اجرای هوش مصنوعی به صورت محلی روی دستگاه‌های اپل» قرار دارد.

پژوهشگران اپل روز چهارشنبه OpenELM، مجموعه‌ای از چهار مدل زبان بسیار کوچک را در کتابخانه مدل Hugging Face منتشر کردند. اپل در صفحه مدل Hugging Face خود اعلام کرد که OpenELM که مخفف «مدل‌های زبان کارآمد منبع‌باز» است، وظایف مرتبط با متن مانند نوشتن ایمیل را به طور بسیار کارآمدی انجام می‌دهد. این مدل‌ها متن‌باز هستند و برای استفاده توسعه‌دهندگان آماده‌اند.

این مدل در چهار اندازه ارائه می‌شود: ۲۷۰ میلیون پارامتر؛ ۴۵۰ میلیون پارامتر؛ ۱.۱ میلیارد پارامتر؛ و ۳ میلیارد پارامتر. پارامترها به تعداد متغیرهایی که یک مدل از مجموعه داده‌های آموزشی خود برای تصمیم‌گیری درک می‌کند، اشاره دارد.

برای مثال، مدل Phi-3 مایکروسافت که اخیراً منتشر شده است، در ۳.۸ میلیارد پارامتر به پایین می‌رسد، در حالی که Gemma گوگل نسخه ۲ میلیارد پارامتری را ارائه می‌دهد. مدل‌های کوچک ارزان‌تر اجرا می‌شوند و برای کار روی دستگاه‌هایی مانند تلفن و لپ‌تاپ بهینه شده‌اند.

مدیرعامل اپل، تیم کوک، در ماه فوریه با بیان اینکه اپل «زمان و تلاش زیادی» را در این زمینه صرف می‌کند، اعلام کرد که ویژگی‌های هوش مصنوعی تولیدکننده به دستگاه‌های این شرکت راه پیدا خواهد کرد. با این حال، اپل هنوز جزئیاتی در مورد اینکه استفاده آن از هوش مصنوعی چگونه به نظر می‌رسد، به اشتراک نگذاشته است.

این شرکت پیش از این مدل‌های هوش مصنوعی دیگری را نیز منتشر کرده است، اگرچه مانند رقبای خود هیچ مدل پایه هوش مصنوعی را برای استفاده تجاری منتشر نکرده است.

اپل در دسامبر، MLX را راه‌اندازی کرد، یک چارچوب یادگیری ماشینی که در حالت ایده‌آل باعث می‌شود مدل‌های هوش مصنوعی بهتر روی سیلیکون اپل اجرا شوند. همچنین یک مدل ویرایش تصویر به نام MGIE منتشر کرد که به افراد امکان می‌دهد عکس‌ها را با دستورات متنی اصلاح کنند. مدل دیگری به نام Ferret-UI می‌تواند برای پیمایش گوشی‌های هوشمند استفاده شود. همچنین گفته می‌شود اپل روی یک ابزار تکمیل کد مشابه Copilot گیت هاب کار می‌کند.

با این حال، حتی با وجود تمام انتشار مدل‌های اپل، گفته می‌شود این شرکت برای آوردن مدل‌های خود به محصولات اپل با گوگل و OpenAI تماس گرفته است.

حسین میر

ترکیب یک فرد علاقه مند به طراحی سایت و طراحی گرافیک و تکنولوژی میشه کسی که نویسنده و مدیر " ای تی بلاگ " هست ، امیدوارم مطالبی که منتشر میکنم براتون مفید باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا